Webáruház kötelező adat tartalma

A legtöbb online szolgáltató nincs tisztában azzal, hogy milyen információkat köteles feltüntetni magáról a honlapján vagy webáruházában. Leggyakrabban csak egy e-mail címet, telefonszámot közölnek, ami nem felel meg a jogszabályi előírásoknak. Az emiatt kiszabott fogyasztóvédelmi bírság mértéke 15.000 forinttól akár 500 millió forintig is terjedhet.

Az elektronikus kereskedelmi törvény már 2008-tól előírja a honlap impresszum kötelező tartalmi elemeit, amely 2014. január 1-től tovább bővült. Ez alapján a következő adatokat kell feltüntetni a honlapon, illetve a webáruházban közvetlenül és folyamatosan, könnyen hozzáférhetően.

A tárhely szolgáltató adatai és annak székhelye, telephelye, e-mail címe, amelyet részletesen ki kell írni a honlapra. Ennek oka, hogy a honlap, illetve webáruház tartalmával kapcsolatos kifogásokat, valamely esetlegesen jogsértő tartalom eltávolítására irányuló kéréseket a tárhelyszolgáltatóhoz lehet benyújtani. A hozzáértő, minimális informatikai ismeretekkel rendelkező felhasználók elől a tárhelyszolgáltató adatait felesleges elrejteni, ugyanis pár kattintással könnyen kideríthető.

A szolgáltató neve. Sokan elmulasztják, de kötelező feltüntetni a weboldalt üzemeltető cég hivatalos cégnevét, egyéni vállalkozó esetén a természetes személy nevét egyéni vállalkozói minőség megjelölésével, míg természetes személy esetén a személyi igazolványban szereplő nevét.  Kitalált név, kereskedelmi vagy fantázianév nem felel meg a jogszabályoknak.

A szolgáltató székhelye, telephelye, ennek hiányában lakcíme. A cégjegyzékben szereplő hivatalos székhely, illetve telephely jelölendő meg, ha magánszemély üzemelteti a honlapot, akkor pedig a magánszemély lakcímkártyáján szereplő lakcíme kell, hogy szerepeljen.

A szolgáltató elérhetősége. Nem elég csupán a nevet és a címet kiírni, szükséges az ügyfelekkel való kapcsolattartásra szolgáló e-mail címet is megadni, amellyel kapcsolatban az is követelmény, hogy az rendszeresen erre a célra használt cím legyen.

A szolgáltatót nyilvántartásba vevő hatóság. Cég esetében a cégjegyzéket vezető cégbíróság, társadalmi szervezeteknél a nyilvántartásba vételt intéző megyei törvényszék, egyéb nyilvántartásba vett szervezetnél a jogszabály által megjelölt hatóság feltüntetése kötelező a honlapon.

Adószám. Ha a honlap vagy webáruház üzemeltető ÁFA-alany, akkor adószámát is köteles feltüntetni.

Hatósági engedély. Ha a honlap vagy webáruház üzemeltető tevékenységének gyakorlása jogszabály alapján engedélyköteles, ezt a tényt az engedélyező hatóság megnevezésével és elérhetőségi adataival, valamint az engedély számával együtt fel kell tüntetni a honlapon.

Kamara. Ha a honlap vagy webáruház üzemeltetője akár önként, akár jogszabályi előírás folytán tagja valamelyik kamarának, a kamara megnevezése is kötelező eleme az impresszumnak. Cégek esetében például a területileg illetékes kereskedelmi és iparkamara tüntetendő fel.

A honlapon vagy webáruházban az impresszumot közvetlenül a honlapon és folyamatosan, könnyen hozzáférhetően kell megjeleníteni. A legbiztosabb megoldás ezért egy külön fül létrehozása erre, ugyanis az ÁSZF (általános szerződési feltételek) vagy más szabályzat részeként történő megjelenítés nem felel meg az előírásnak.

Hogyan készítsen üzleti tervet Webáruházához 10 lépésben.

A technológia drasztikusan változtatja meg az üzlet világát, mert az e-kereskedelem végtelen lehetőségeket kínál a vállalkozók számára, melyek lehetővé teszik, hogy  gyors, egyszerű és olcsó módon hozzák létre online üzletüket. Habár egy jól átgondolt üzleti terv itt is rendkívül fontos, hogy e-vállalkozásunk hosszan tartó és jövedelmező legyen.

Mit tartalmaz egy e-kereskedés üzleti terve?

A sikerhez létfontosságú egy üzleti terv ezen a fejlődő piacon. Még akkor is ha nem tervezi ezt megosztani más szakemberekkel, ez kényszeríti önt a jó kérdések feltételére, hogy csökkenthesse a veszteséget és a céljaira koncentrálhasson.

Egy üzleti terv fontos szempontjai:
1. Vezetői összefoglaló – Ez lehet a legnehezebb része egy üzleti terv írásának, érdemes először felvázolni, majd befejezni miután minden más kész. Tartalmaznia kell a cége célkitűzéseit, feladatait és a sikerének kulcsait.

2. Vállalkozás összefoglaló – Itt oszthat meg fontos részleteket a vállalkozásáról. Győződjön meg róla, hogy tartalmaz egy áttekintést mindenről ami szükséges az üzlet elindításához, céljának eléréséhez, valamint a demográfiai és versenyelőnyökhöz.

3. Termékek – Itt kezdődik az érdekes rész. Készítsen vázlatot minden termékéről, készletéről és csomagolásáról. Valamint el kell kezdenie hosszútávon gondolkozni:
“Milyen termékeket fogok még hozzáadni a készletemhez? Magam készítem majd el a termékeket, vagy nagykereskedőként vásárlom? Milyen márkákat fogok árulni?”

4. Piac analízis – Szakértő kell legyen az iparágában mielőtt elindítja az online boltot. Szerezzen mélyreható tudást a jelenlegi piacról és a versenytársakról. Nézze meg a Google Trends oldalt (https://www.google.com/trends/), hogy megtudja, hogy az igények a termékeire hullámoztak-e az évek során.

5. Stratégia és végrehajtás – Hosszasan és alaposan gondolja ezt át, mivel üzleti tervének erre a részére kell majd nagyrészt támaszkodnia. Részletes stratégiákra és előrejelzésekre lesz szüksége az eladásokhoz, a vevőszolgálathoz és az ügyfélszerzéshez. Tűzzön ki mérföldköveket, hogy biztosan a jó úton maradjon.

6. Értékesítési stratégia – Itt fog elválni a versenytársaktól. Tiszta képe kell legyen a szolgáltatásairól, valamint arról, hogyan kommunikál a vásárlóival. Fontos, hogy észben tartsa a célját mikor megtervezi a szolgáltatásait és,hogy ezek a szolgáltatások hogyan vonzák a célközönséget. Néhány dolog amin el kell gondolkozni: egy blog, közösségi média, reklámozás és kereső optimalizálás (SEO).

7. Web terv
– Ez az a pont ahol szükség lehet egy kis kutatásra. Vegyen figyelembe mindent ami az ön oldalának fejlesztéséhez szükséges lehet, úgy, hogy készít egy drótváz rajzot az ön szerint ideális e-kereskedelmi oldaláról. Válaszon olyan megoldást, mely az önnek legmegfelelőbb rugalmasságot és jellemzőket adja.

8. Ügyintézés összefoglaló – Vázoljon fel minden alkalmazottat, (valamint azoknak felelősségeit) akikre szüksége lehet. Térképezze fel, hogy ezek az alkalmazottak mennyibe fognak önnek kerülni és ez mellett milyen értéket adnak az Ön cégéhez. Gondolja át, hogyan fog képzett alkalmazottakat találni és hogyan fejlődhetnek cégen belül.

9. Anyagi terv – Ez sok munkát von maga után, de kulcsfontosságú része az üzleti tervének. Legalább ezek legyenek meg: költségvetés terv, megtérülési analízis, várható nyereség és veszteség, várható pénzforgalom és finanszírozási igények.

10. Kilépési terv – Az üzletből való kilépés terve épp olyan fontos mint annak elindításáé. Gondolkodjon hosszú távon: Egy befektetőnek fogja eladni a céget? Van-e négy éves idővonala erre a projektre? Ez segít a veszteségek csökkentésében még mielőtt még elindulna.

Bérelhető vagy saját webáruház

Ha webáruház nyitás előtt állunk akkor eldöntendő hogy béreljünk webáruházat, vagy saját kezelésű programmal induljunk neki. Mindegyiknek megvannak az előnyei és a hátrányai. Nekünk kell eldönteni, hogy melyikből származik több előnyünk és kevesebb hátrányunk.

Mikor béreljünk:

  • Csak kipróbálni szeretnénk magunkat és nem szeretnénk befektetni egy tárhely bérlésbe, és domain név éves díjába. Ez a kettő éves szinten kb 18.000 forint összesen.
  • Nincsenek egyedi igényeink a vásárlási és ügyviteli folyamatok terén.
  • Termékeink száma nem éri el azt a mennyiséget amiért már a bérelt webáruház rendszereknél is komoly havi díjat számolnak fel.
  • Nem jelent problémát, hogy a webáruházat üzemeltető cég látja a forgalmamat, vásárlóimat. Így egy szép adatbázist tud létrehozni, akár indítani egy konkurens webáruházat amelyben felhasználja a mi vevőkörünket.

Milyen lehetőségeink vannak ha saját programmal indítanánk:

  • Ingyenesen letölthető webáruház rendszerek tárhelyre telepítése. Sokféle program elérhető a neten, olyat válasszunk melyhez a saját nyelvünkön elérhető segítséget tudunk igénybe venni, ahol a fejlesztővel kommunikálni tudunk ha webáruházunkat saját igényeinkhez szeretnénk szabatni. Erre a legalkalmasabbak egyike a Webshop Hun program, mely letölthető a http://www.webshophun.hu hivatalos oldaláról.
  • Saját elképzeléseink alapján fejlesztetünk webáruház programot, ezt csak a nagyon nagy cégek engedhetik meg maguknak, több millió forint.

 

Oldalunkat mutassuk meg a Google kereső robotnak

Ha szeretnénk oldalunkat megmutatni a Google kereső póknak akkor a legegyszerűbb módja hogy ne várjunk arra amíg megtalálja valamilyen link segítségével hanem menjünk elébe.

Regisztráljunk egy fiókot a Google webmestereszközök oldalra.
https://www.google.com/webmasters

Bejelentkezve a fiókba jobb oldalra látható lesz egy vörös gomb ‘Tulajdonság hozzáadása’, erre kattintva egy input mezőben megadhatjuk a weboldalunk url elérhetőségét.

A következő képernyőn választhatunk milyen módon szeretnék igazolni, hogy mi rendelkezünk a megadott weboldal tulajdonjogával. Ha nem vagyunk otthon a weboldalak felépítésével akkor válasszuk az 1. pontot, és kattintsunk a szöveg kék részére, így egy letöltő ablakot fogunk kapni. A letöltött fájlt egy Total Commander program segítségével másoljuk fel a tárhelyünk azon könyvtárába amely url-t megadtuk a regisztrálás során.
Ha a fentiekkel készen vagyunk akkor az ‘Ellenőrzés’ gombra kattintva a Google ellenőrzi hogy a fájl a megadott helyen megtalálható-e.

Ha sikeres volt az ellenőrzés akkor máris tud a Google a weboldalunkról, értesít ha feltérképezési hibákat vél felfedezni, vagy szokatlan hosszú ideig nem találja az oldalt valami hiba miatt.

Most a főoldalon válasszuk ki a honlapot mellyel tovább akarunk dolgozni, és kattintsunk a nevére. Bal oldalt megjelennek új menüpontok, itt válasszuk a ‘Feltérképezés’, majd a ‘Webhelytérképek’ menüpontot. Jobb oldalon felül megjelenik a ‘WEBHELYTÉRKÉP HOZZÁADÁSA/TESZTELÉSE’ gomb. Kattintsunk rá, alatta egy mezőben megadhatjuk a honlap térképünk elérési útvonalát.

Ha Ön a mi webáruház motorunkat használja a Webshop Hun programot abban már készen áll egy program rész ami képes előállítani a kívánt webhely térképet.
A webhelytérképet időszakonként le kell generálni, hogy mindíg friss url sorok legyenek benne, ezért a tárhely CRON ütemezőjébe be kell állítani, hogy napi egyszer hívja meg a http://shop_domain/sitemap/sitemap_create.php oldalt, ez létrehozza a fájlt ami a http://shop_domain/sitemap/sitemap.xml url alatt elérhető lesz. Tehát a fenti mezőbe ezt az url-t adjuk meg: sitemap/sitemap.xml, a többi rész már ott lesz a mezőbe. Ezután vagy  a ‘Teszt’ vagy a ‘Küldés’ gombra kattintva a Google leellenőrzi a fájlt és elkezdi feldolgozni. Az oldalainkat fel fogja keresni és indexeli őket.

Hogyan tudjuk népszerűsíteni webáruházunkat

Webáruház tulajdonosok gyakran kérdezik miért nem találják webáruházukat a látogatók. Volt olyan webshop felhasználó aki e-mailt írt hogy nézzem meg mi lehet a gond a webáruház motorjával, mert már 5 napja fenn van és egyetlen vásárlója sincs még.
Első feltételezésük hogy a használt webáruház rendszerük nem megfelelő. Ha meggyőződtek róla egy teszt vásárlás folyamán hogy a rendszerrel nincs gond akkor úgy gondolják biztosan  SEO problémák vannak az áruház motorral.
Nem biztos, hogy rossz helyen keresgélnek azonban csak a SEO követelményeknek megfelelés nem oldja meg a látogatók távolmaradásának problémáját.
A SEO megfelelés segít abban hogy a keresőrobotok könnyebben indexeljék oldalainkat, így a keresőrobotok tudnak az oldalunk létezéséről, és tudnak oldalaink tartalmáról.

A kereső motorok egy találati listában azon oldalakat jelenítik meg a rangsor elején amely oldalakat sok látogató keresi fel, az oldalon relatív sok időt töltenek a látogatók, tehát érdekli őket az ott található tartalom. Fentiek miatt egy új oldalnak, webáruháznak csak SEO segítségével kevés esélye lesz előre kerülni a rangsorba rövid időn belül. És mint tudjuk az idő pénz!

Weboldalunk,  webáruházunk bár a weben van, de ha nem tájékoztatjuk a leendő látogatókat, vásárlókat arról hogy létezünk akkor nagyon csekély eredményt fogunk elérni, sőt valószínűleg egyáltalán nem lesznek látogatóink, vásárlóink.

A weben több millió weboldal van, és ez a szám napról napról nő, nincs ideje a látogatóknak hogy minden weboldalt felkeressenek és ott tájékozódjanak róla vajon van-e számukra érdekes cikk, tárgy, stb.

Nekünk tulajdonosoknak feladatunk, hogy tájékoztassuk a leendő látogatókat, hogy a weben elérhetőek vagyunk, és úgy gondoljuk valami olyat kínálunk ami számukra fontos lehet, vagy kihagyhatatlan ajánlatunk vagy számukra.

Hogyan is csináljuk!
Nincsenek csodaszerek, vagy olyan technikák amik ne lennének az olvasó számára is ismertek, csak még nem használta, mert nem bízik benne, vagy mástól úgy hallotta ez nem megfelelő, úgysem hoz látogatót, stb.

Ha van az online kereskedelmi tevékenységünk mellett offline, tehát fizikális üzletünk is, akkor tájékoztassuk az ott megforduló látogatókat is arról hogy van egy webáruházunk, adjunk szórólapot, a szatyrokra nyomtassuk rá webáruházunk elérhetőségét, névjegykártyánkra nyomtassuk rá a webáruház elérését. Szóró anyagok, reklám tollak segítségével terjesszük a webáruház elérhetőségét.

Bizonyára vannak olyan üzlet tulajdonosok akik úgy gondolják a hagyományos üzlet látogatóit nem szabad a netes kereskedelem felé terelni, mert akkor másnál fognak vásárolni. Ez rossz gondolkodás, mert a hagyományos üzlet látogatói anélkül is más üzletben vásárolhat, viszont előnnyel indulunk ha tudja van webes felületünk ahol offline üzletünk zárva tartása alatt is megtekintheti választékunkat, sőt vásárolhat is.

Hirdessünk azon felületeken ahol úgy gondoljuk potenciális látogatókat szerezhetünk, két felületet tudok ajánlani a Google és a Facebook.

Hirdessünk a megosztó portálokon, ezekből a leginkább látogatott oldalak az arukereso.hu és az argep.hu

Természetesen a fenti hirdetések pénzbe kerülnek, azonban csak pénzből lehet pénzt csinálni!

A hirdetés önmagában nem biztosítja hogy lesz bevételünk, de a látogatók meg fognak jelenni oldalainkon, utána már csak rajtunk múlik, tudunk-e olyan tartalmat nyújtani a látogatóknak amiért vissza térnek, vagy azonnal vásárolnak nálunk.

Téves feltételezés, hogy ha a Google kattintásos hirdetését választjuk oldalaink népszerűsítésére akkor jóakaróink addig kattintgatnak amíg le kattintják a számlánkat. Ha ugyanarról a gépről jön a kattintás akkor nem vonnak le több kattintást csak egyet, és még számtalan módon biztosítja a Google, hogy megvédje hirdetőit.